ELS FACTORS

Reflexió sobre els Factors que determinen l’aprenentatge en matèria de la facultat de Belles Arts.

La facultat de Belles Arts disposa d’un PAT (pla d’acció tutorial).
L’acció de tutoria s’inicia a partir de l’inici de curs del primer any , per la qual s’organitza una jornada d’acollida al centre i a l’ensenyament de grau.
Cada estudiant de primer any disposa d’un tutor referent, amb l’objectiu de la incorporació al grau, per tal que el pugui assessorar en configurar el seu itinerari curricular, a l’hora que ofereix atenció personalitzada pel que fa a necessitats específiques d’aprenentatge.
Durant els següents cursos els estudiants també disposen de tutor que els faciliten orientació respecte al seu recorregut formatiu, a l’hora de fer les pràctiques, o bé realitzar un Erasmus o algun procés de mobilitat internacional.
Al final del grau també poden rebre suport per part d’un tutor, pel que fa a l’orientació professional o a la continuïtat de la seva carrera acadèmica.

Tota aquesta informació la podem trobar a la web de la Facultat https://www.ub.edu/portal/web/bellesarts/pat

Fins ara desconeixia aquest pla d'acció tutorial, i que gràcies al màster de docència l’he pogut conèixer, ara he vist de quina manera es dóna atenció a l'estudiant, no només pel que fa estrictament a la docència sinó també per l'acolliment que s'ofereix a l'estudiant i el seguiment de cada un d'ells estudiants. En diversos cursos he rebut indicacions puntuals dels tutors, ja que a vegades m'he trobat amb estudiants amb necessitats especials tenien alguna dificultat o especificitat relacionada amb el procés d'aprenentatge. En aquests casos el tutor dóna unes directrius, i consells a l'hora d'enfocar la docència pel que fa a l'alumne en qüestió.

A part del procés d'avaluació propi dels continguts de cada matèria, no tinc constància que es realitzin seguiments específics dels factors que més influeixen en l'aprenentatge en el marc del grau de Belles Arts, com per exemple la qüestió de la creativitat, percepció, sensibilitat i actitud que un estudiant de Belles arts necessitaria.

Totes les matèries que  imparteixo estan relacionades amb l’escultura, i la creació en l’àmbit tridimensional, hi ha uns factors específics que determinen l’aprenentatge d’aquestes matèries a més dels factors habituals que fan de E-A un procés amb exitós.

Per una banda hi ha la qüestió de la capacitat de percepció tridimensional. I la capacitat de representació tridimensional. És a dir, per poder desenvolupar l’aprenentatge en escultura, si es té una bona percepció tridimensional, aquest serà més fluid, i si hi ha alguna dificultat pel que fa a aquesta percepció, s’haurà de treballar, donar eines i recursos extraordinaris per millorar aquesta capacitat, i així poder assolir els aprenentatges amb èxit.

Pel que fa a la qüestió de la sensibilitat artística ens podem trobar a l’extrem oposat, el cas d’estudiants hipersensibles, que els caldrà tenir eines per poder gestionar, la impressió aclaparadora, (algun cop m’he trobat algun estudiant bloquejat per l’excés d’idees) en aquest cas serà necessari donar-li eines per poder organitzar el pensament i mètodes per aconseguir desenvolupar un procés creatiu.

Hi ha un factor, difícil de resoldre al meu entendre, és l’econòmic, sovint els estudiants de belles arts, per poder fer les activitats proposades a l’aula, han d’adquirir materials, i eines que sovint que els representa una gran despesa econòmica. Molts cops ens hem adonat que la qualitat dels treballs ha disminuït a causa de la manca de recursos econòmics en la qual es pot trobar un estudiant. Caldria conèixer aquestes situacions i mirar de trobar una solució. L’estudiant d’art té una càrrega econòmica important i una manera de millorar el seu rendiment seria facilitar molt el material necessari des de la facultat, o bé que es disposés d’ajuts per aquells que més ho necessiten. D’altra banda un bon assessorament a l’alumne sobre els recursos que ofereix la facultat i com poder treure’n rendiment, seria una bona millora que podria realitzar el tutor.

Des de l’aula i en referència la docència que imparteixo, cal fer una valoració inicial sobre aquests factors, a part del seguiment habitual relacionat amb la docència. Preparar material extraordinari per resoldre les mancances,  oferir eines i consells per resoldre –les. Facilitar informació sobre els serveis i recursos que disposa la facultat i els seus tallers. 

L’Espai!

El factor Espai en el marc dels estudis de Belles Arts és importantíssim.
Hi ha dues maneres d’atendre aquest factor.
Per una banda l’estudiant necessita d’un espai de treball permanent, on pugui desenvolupar el seu treball i compartir-lo amb els altres. Un espai ampli amb una taula i espai mural per poder penjar treballs. Un espai que també pugui ser convertit en espai expositiu pel moment de les avaluacions i presentacions finals.
Aquest espai es centra en l’estudiant, i és el professor el qui faria el seguiment del treball que desenvolupa. Són els professors que es desplacen.
D’altra banda, hi ha el sistema Atelier, que coordina un professor o artista, també és un espai de treball fix per a l’estudiant duran el període que tots acordin participar-ne, és el model de l’Escola de Belles Arts de Paris. Veure els protagonistes.

El model actual a la facultat de Belles Arts, no funciona, no és integrador d’aprenentatges i genera una sessió de fragmentació i incoherència. Per mi,  cal un replantejament de la gestió dels espais a la facultat. Centrar-lo en les necessitats dels alumnes, i optimitzar els recursos.

Un canvi en l’espai de treball,  implicarà accions d’ensenyament i aprenentatge diferents i segurament més adequades pel perfil d’estudiant, el perfil de professor, i els objectius d’aprenentatge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada