Reflexió
sobre els Factors que determinen l’aprenentatge en matèria de la facultat de
Belles Arts.
La facultat de Belles Arts disposa d’un PAT
(pla d’acció tutorial).
L’acció de tutoria s’inicia a partir de
l’inici de curs del primer any , per la qual s’organitza una jornada d’acollida
al centre i a l’ensenyament de grau.
Cada estudiant de primer any disposa d’un
tutor referent, amb l’objectiu de la incorporació al grau, per tal que el pugui
assessorar en configurar el seu itinerari curricular, a l’hora que ofereix
atenció personalitzada pel que fa a necessitats específiques d’aprenentatge.
Durant els següents cursos els estudiants
també disposen de tutor que els faciliten orientació respecte al seu recorregut
formatiu, a l’hora de fer les pràctiques, o bé realitzar un Erasmus o algun
procés de mobilitat internacional.
Al final del grau també poden rebre suport per
part d’un tutor, pel que fa a l’orientació professional o a la continuïtat de
la seva carrera acadèmica.
Tota aquesta informació la podem trobar a la
web de la Facultat https://www.ub.edu/portal/web/bellesarts/pat
Fins ara desconeixia aquest pla d'acció tutorial,
i que gràcies al màster de docència l’he pogut conèixer, ara he vist de quina
manera es dóna atenció a l'estudiant, no només pel que fa estrictament a la
docència sinó també per l'acolliment que s'ofereix a l'estudiant i el seguiment
de cada un d'ells estudiants. En diversos cursos he rebut indicacions puntuals
dels tutors, ja que a vegades m'he trobat amb estudiants amb necessitats especials
tenien alguna dificultat o especificitat relacionada amb el procés
d'aprenentatge. En aquests casos el tutor dóna unes directrius, i consells a
l'hora d'enfocar la docència pel que fa a l'alumne en qüestió.
A part del procés d'avaluació propi
dels continguts de cada matèria, no tinc constància que es realitzin seguiments
específics dels factors que més influeixen en l'aprenentatge en el marc del
grau de Belles Arts, com per exemple la qüestió de la creativitat, percepció,
sensibilitat i actitud que un estudiant de Belles arts necessitaria.
Totes les matèries que imparteixo estan relacionades amb
l’escultura, i la creació en l’àmbit tridimensional, hi ha uns factors
específics que determinen l’aprenentatge d’aquestes matèries a més dels factors
habituals que fan de E-A un procés amb exitós.
Per una banda hi ha la qüestió de la capacitat de percepció tridimensional.
I la capacitat de representació
tridimensional. És a dir, per poder desenvolupar l’aprenentatge en
escultura, si es té una bona percepció tridimensional, aquest serà més fluid, i
si hi ha alguna dificultat pel que fa a aquesta percepció, s’haurà de
treballar, donar eines i recursos extraordinaris per millorar aquesta
capacitat, i així poder assolir els aprenentatges amb èxit.
Pel que fa a la qüestió de la sensibilitat artística ens podem trobar
a l’extrem oposat, el cas d’estudiants hipersensibles, que els caldrà tenir
eines per poder gestionar, la impressió aclaparadora, (algun cop m’he trobat
algun estudiant bloquejat per l’excés d’idees) en aquest cas serà necessari
donar-li eines per poder organitzar el pensament i mètodes per aconseguir desenvolupar
un procés creatiu.
Hi ha un factor, difícil de resoldre al meu
entendre, és l’econòmic, sovint els
estudiants de belles arts, per poder fer les activitats proposades a l’aula,
han d’adquirir materials, i eines que sovint que els representa una gran
despesa econòmica. Molts cops ens hem adonat que la qualitat dels treballs ha
disminuït a causa de la manca de recursos econòmics en la qual es pot trobar un
estudiant. Caldria conèixer aquestes situacions i mirar de trobar una solució.
L’estudiant d’art té una càrrega econòmica important i una manera de millorar
el seu rendiment seria facilitar molt el material necessari des de la facultat,
o bé que es disposés d’ajuts per aquells que més ho necessiten. D’altra banda
un bon assessorament a l’alumne sobre els recursos que ofereix la facultat i
com poder treure’n rendiment, seria una bona millora que podria realitzar el
tutor.
Des de l’aula i en referència la docència que
imparteixo, cal fer una valoració inicial sobre aquests factors, a part del
seguiment habitual relacionat amb la docència. Preparar material extraordinari
per resoldre les mancances, oferir eines
i consells per resoldre –les. Facilitar informació sobre els serveis i recursos
que disposa la facultat i els seus tallers.
L’Espai!
El factor Espai en el marc dels estudis de
Belles Arts és importantíssim.
Hi ha dues maneres d’atendre aquest factor.
Per una banda l’estudiant necessita d’un espai
de treball permanent, on pugui desenvolupar el seu treball i compartir-lo amb
els altres. Un espai ampli amb una taula i espai mural per poder penjar treballs.
Un espai que també pugui ser convertit en espai expositiu pel moment de les
avaluacions i presentacions finals.
Aquest espai es centra en l’estudiant, i és el
professor el qui faria el seguiment del treball que desenvolupa. Són els
professors que es desplacen.
D’altra banda, hi ha el sistema Atelier, que
coordina un professor o artista, també és un espai de treball fix per a l’estudiant
duran el període que tots acordin participar-ne, és el model de l’Escola de
Belles Arts de Paris. Veure els protagonistes.
El model actual a la facultat de Belles Arts,
no funciona, no és integrador d’aprenentatges i genera una sessió de
fragmentació i incoherència. Per mi, cal
un replantejament de la gestió dels espais a la facultat. Centrar-lo en les
necessitats dels alumnes, i optimitzar els recursos.
Un canvi en l’espai de treball, implicarà accions d’ensenyament i aprenentatge
diferents i segurament més adequades pel perfil d’estudiant, el perfil de
professor, i els objectius d’aprenentatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada