Espai de reflexió
Modul 2. Planificació i organització
docent.
Arribem al màster amb totes les nostres
particularitats, tenim en comú fer de docents universitaris, cada ú en la seva disciplina i segur que
passió. Alguns també fem altres feines, per a la supervivència, i som pares,
artistes i altres passions... així doncs arribem al màster amb una amalgama
nuvolosa que ens condiciona, i que ens construeix com a docents.
He trobat en aquest mòdul 2. El primer mirall,
un auto descobriment, de com sòc com a docent. Per ser injustos, també el
primer auto judici, sobre la pròpia pràctica docent , una autoavaluació, que en
alguns moments han engegat les alarmes. Podríem dir que una petita crisis. Ho
faig prou bé? Tinc prou temps? Quin és l’objectiu?, els continguts, les eines,
el suport...que ofereixo als estudiants.
Posar-se davant del mirall i veure les pròpies
contradiccions. Quina una, l’activitat
del microtiching!!!
No només per la funció de reflex, si no com a
conclusió d’uns conceptes apresos i com exemple d’una activitat ben
planificada.
El taller de planificació docent, va ser
clarificador, estructurat, em va permetre veure el rostre de l’argot de la
docència universitària, entendre caràcters i matisos.
Vaig haver de fer esquemes, dibuixos i mapes
per fusionar i connectar tots els conceptes, i val a dir que el treball de
mòdul que vam fer en equip va suposar fixar l’aprenentatge sobre la
planificació i l’organització docent.
Esquema de reflexió sobre les fases de la seqüència formativa |
Esquema de treball on es relaciona les fases de les seqüència formativa, amb les activitats d'aprenentatge, les activitats d'avaluació i les diferents fases d'aprenentatge. |
Taula de conclusió |
Vaig necessitar entendre molt bé cada una de les accions i com es relacionàven amb les altres. Hi ha moltíssimes variables combinàtories, a mi em va resultar útil estructurar d'aquesta manera per poder desenvolupar el treball en equip i la part de treball individual, on es demanava un disseny d'una activitat d'aprenentatge.
Va resultar un treball importantíssim de
reflexió sobre les competències transversals que la UB té com a objectiu.
Va suposar una profunda gestió de l’ego,
entre iguals “amb les seves particularitats” per avançar en objectius comuns.
En el treball descric l’experiència de la següent manera:
Començar a organitzar-nos
per treballar en equip, ha estat fàcil i ràpid.
Hem tingut bona
comunicació, ens ha resultat senzill trobar els acords inicials, repartir les
tasques, fixar les primeres idees per debatre el focus del treball.
Cal remarcar que un cop
definides i analitzades les competències, i plantejada la configuració del
disseny de l’activitat el treball ens ha
resultat més complex. La tasca ha estat discutida amb més intensitat, i la
reflexió ha estat profunda.
El fet de ser participants
provinents de disciplines tant diverses i amb assignatures amb plantejaments
distants, ens ha obligat a fer un esforç alhora de posar-nos d’acord i definir
punts d’interès comú. La proposta del disseny de l’activitat resultant ha estat
concret amb un marge estret d’acció en el treball individual i en conseqüència,
la discussió animada ha permès dissoldre límits i arribar a un consens.
Hem realitzat un
recorregut d’anar i venir, de contrastar les opinions, per entendre
conjuntament la tasca i conseqüentment afrontar el treball individual.
El resultat ens ha sorprès
a tots positivament, perquè cada proposta és alhora fruit de la identitat
individual i de la reflexió del grup. I
si la combinació disciplinar hagués estat un altre el resultat també.
Ha estat doncs un trajecte
compartit, des d’un punt de partida individual, cap a una proposta comú i una
reflexió conjunta. Un trajecte acompanyat d’una voluntat col·laboradora i reconfortant, que defineix
un procés de treball, una manera de fer i
que ha permès la consolidació
d’un aprenentatge profund.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada