ÉTICA

Al taller d’Ética i Responsabilitat social ens van convidar a una lectura de l’article “Formación para la ciudadanía y la educación Superior” de Miquel Martínez, que sosté que una de les funcions de la formació universitària és de caràcter ètic.

Des d’aquesta dimensió ètica, se’ns va demanar que analitzéssim 10 hores lectives d’una assignatura concreta que estiguéssim impartint actualment.

La meva anàlisis i reflexió, ja que es centra en l’assignatura d’Actituds Interdisciplinàries del quart curs del grau de Belles Arts, concretament en el marc del bloc temàtic d’Espais i Comportaments Artístics.
L’activitat a  realitzar, en aquest bloc temàtic, per part dels alumnes és el disseny i producció real d’una exposició d’intervencions/instal·lacions artístiques a un espai extern a la facultat de Belles arts, en l’actualitat realitzem l’exposició a l’espai de Co-Working de la facultat d’econòmiques.
Els estudiants desenvolupen treball de grup per dur a terme el projecte expositiu i alhora desenvolupen individualment el projecte de creació artística que serà exposat.
L’activitat és una pràctica professionalitzadora, on l’estudiant es troba davant d’una situació real en l’àmbit de la creació artística.

La incidència ètica és inherent en la pràctica artística, ja que contínuament, aquesta qüestió és un debat que es genera des de l’art. L’art interpel·la l’espectador plantejant noves situacions que generen reflexió i pensament.

Enguany el tema del projecte expositiu ha estat el “Canvi climàtic”, la demanda de posicionament mitjançant la creació artística cap a l’estudiant fa que aquest es plantegi qüestions ètiques, relatives a la política, l’economia i la societat.
L’activitat de la pràctica expositiva es planteja des del treball en grup, justament perquè es generi debat, i reflexió sobre el tema expositiu, i sobre la pràctica professional de l’artista. Del resultat d’aquesta reflexió en resulten les propostes artístiques dels estudiants, i el resultat comú de l’exposició.

Hi ha una part de la pràctica que posa l’estudiant, en una situació real, on ha de desenvolupar tasques de relació amb una institució externa. Quan treballem amb col·laboradors externs, sovint es generen situacions on hi ha un debat ètic que cal resoldre.
L’art sovint és controvertit, interpel·la i a cops pot ferir sensibilitats, en ell mateix és motiu de debat ètic.

Quan es desenvolupa l’activitat a l’aula, si considero que l’actitud del professor influeix moltíssim. Jo per una banda m’esforço per oferir a tots els estudiants un tracte equitatiu, a l’hora de treballar per atendre les especificitats individuals. I per altra banda plantejo situacions reals de pràctica artística i ofereixo debat sobre el desenvolupament ètic del professional.

També els continguts curriculars es relacionen amb aspectes ètics, ja que el fet de realitzar una exposició en una institució externa a la facultat de belles arts, fa que els estudiants apliquin continguts curriculars a una situació real. O bé proposar un tema social i global com el Canvi climàtic, evidencia les implicacions socials de la professió, i promou el treball positiu per millorar una situació que ens afecta a tots.

Així a l’utilitzar metodologies i estratègies per un aprenentatge actiu, com ara treballar en un cas real, un projecte expositiu en grup, implica que els estudiants uneixin la responsabilitat individual i col·lectiva per aconseguir un objectiu comú, de manera que també s’aborda des d’aquesta besant la dimensió ètica.

L’activitat que desenvolupem afavoreix crear vincles amb la cultura institucional i per descomptat promou la participació real dels estudiants en la comunitat. Si observem els resultats generats pels estudiants al curs 2016/2017, veurem que l’objectiu que es van proposar en l’exposició fou moure la consciència social pel que fa al canvi climàtic.


Des de l’assignatura d’actituds interdisciplinàries es podria plantejar un altre marc d’actuació, que impliqui algun servei a la comunitat (APS), per exemple treballar el projecte expositiu en col·laboració amb col·lectius que atenen algun tipus de necessitat o ONGs per generar una situació de Co-creació artística.

Hi ha experiències artístiques en aquesta línia com http://www.parellesartistiques.cat/2016_2017/ artistes professionals comparteixen la seva tasca creativa amb persones usuàries dels serveis de salut mental. És una iniciativa d’Osonament.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada