Aprenentatge per projectes

Exemple de com dissenyar una activitat d'aprenentatge basat en projectes. Resultat de la pràctica del curs APRENENTATGE BASAT EN PROJECTES que es va impartir des l'ICE UB,
Juliol de 2017



Per començar:

Les 8 preguntes

1.     Que vols que produeixin els Alumnes (informe, pòster, maqueta, programa d’ordinador) i quins són els criteris de qualitat del producte?

Han de realitzar un projecte i una maqueta d’un element escultòric per l’espai públic. El Projecte escultòric per l’espai públic, ha de ser de caràcter lúdic i participatiu. La forma s’ha d’articular des d’una estructura modular. Els materials han de ser durables i resistents a la intempèrie. L’element ha de ser dissenyat per parcs urbans o entorns naturals. El destinatari del projecte seran les autoritats públiques, com per exemple un ajuntament, i empreses de mobiliari urbà.


2.     Que saben abans de començar el projecte?
Tenen coneixements de representació escultòrica a través del punt, línia, el pla, el volum, i la seriació.
Concepte d’escala.
Materials escultòrics.

3.     Què hauran d’aprendre?
A.    Relacionar forma i funció.
B.    Dissenyar per l’espai públic.
C.     Conèixer materials escultòrics per a la intempèrie.

4.     En què consisteix l’exercici d’integració?
L’exercici d’integració consisteix, a dissenyar una escultura/estructura modular, amb materials durables a la intempèrie i  que tingui una funció lúdica i participativa. En resultarà  1 o més propostes. Test estructura/mòdul. Test material.
Integrar els tres conceptes Forma/material/funció.

5.     En què consisteix cada una de les tres ampliacions individuals que afegides a l’exercici d’integració donaran lloc al primer prototip?
-       Adequació de la forma escultòrica (estructura modular) per una millor utilització lúdica, ergonomia i adequació a l’entorn.
-       Selecció del material òptim en relació a l’estructura modular, i la funció. Utilització de nous materials i Il·luminació.
-       Adequació de l’espai entorn/escultura, quins canvis necessita el lloc d’ubicació per instal·lar l’escultura. Fonaments, paviment, indicacions...

6.     Què s’ha d’afegir al primer prototip per a convertir-lo en la versió final?
-       Les millores que es derivin del primer prototip/maqueta
-       Funció narrativa o concepte artístic. Proposta que el grup considera interessant.
-       Presentació i comunicació de l’element escultòric.



7.     Indicar un exemple d’exercici individual?
Crear com a mínim tres mòduls a escala de l’estructura escultòrica amb materials definitius. Que després servirà com a maqueta.

8.     Quins són els coneixements bàsics?
-       Relacionar forma/material/concepte/funció. Específicament treball escultòric a l’espai públic.
-       Seleccionar els materials adequats segons les seves característiques per a funcions determinades.
-       Tècnica de treball escultòric. Ex. Talla, forja, encofrats, etc.






Enunciat del projecte

Realització d’un Element escultòric de caràcter lúdic i participatiu, per l’espai públic.
-       La forma s’ha d’articular des d’una estructura modular i ha de permetre diverses disposicions formals per tal d’adaptar-se a ubicacions amb diferents característiques.
-       Els materials han de ser durables i resistents a la intempèrie.
-       La funció i el concepte de l’element escultòric ha de ser lúdica i participativa.
-       L’element serà dissenyat per a parcs urbans i entorns naturals.



Planificació de les tasques



TREBALL DE CLASSE
TREBALL FORA DE CLASSE

1a. Sessió
1. Presentació i Enunciat del Projecte


2. Mostra de projectes de Cursos anteriors.

3. Formació dels grups.

4. Presentació del contingut i distribució dels temes.

#1.  Acta de constitució del grup. (Activitat en Grup)


Estudi individual sobre el tema assignat.
A. Estructura modular en la forma escultòrica. Expressivitat de la forma. Recull de mostres

B. Materials i tècniques. Materials escultòrics per a la intempèrie. Recull de mostres

C. Funció dels elements escultòrics a l’espai públic. Recull de mostres.

#2. Treball individual. Estudi del tema i lectures relacionades. Llista de dubtes. 3,5h.
#2a. TG. Anàlisis característiques espai d’ubicació de l’element escultòric.
1,5h

2a. Sessió
Reunió d’experts.
#3. Treball Grup As, Bs, Cs. Resolució de dubtes.
Comparativa de les Mostres. Presentació de les conclusions. Preparació d’activitats pels companys. Temps de dedicació 2,5h.

Teòrica metodologia de projectes. Indicacions per realitzar la memòria del projecte.
Temps de dedicació, 30 minuts.

Treball Individual de preparació presentació i disseny d’activitats pels companys. L’activitat ha d’estar pensada perquè ajudi a prendre decisions sobre el projecte.
(Per exemple: Activitat sobre tema B. Materials. Llista pros i contres del materials a la intempèrie. Autoavaluació mitjançant test de característiques de Materials.)
#4 Exercicis pels companys. 4h
#5 Informe d’autoavaluació.1h
3era Sessió
TG.
Presentació de cada tema al grup base. Realització de les activitats preparades.
Integració dels temes. Tria per al projecte de realització de l’escultura.
Brainstorming. Quina escultura farem, quina forma tindrà, quins materials, i quina funció.
Temps de dedicació. 2h


#6. TG. Esbossos, tria material. Planificació per a les primeres maquetes.
Temps de dedicació.1h

TG.
Realització de les primeres maquetes. Proves amb materials.
Temps de dedicació. 4h.
#7. Informe.
Temps de dedicació. 1h.
4a Sessió
TG. Mostra de les primeres maquetes de les idees desenvolupades i test de material.
#8. TG. Tria de la proposta definitiva. Planificació de treball per realitzar el projecte i la maqueta amb materials definitius.
TG: Proves de treball escultòric i
Preparació del material.
Temps de dedicació. 1h.
#9. Informe.
Temps de dedicació. 1h
5a Sessió
Presentació dels resultats de les proves materials i treball escultòrics.
Temps de dedicació.1h
TG: Treball de construcció de l’element escultòric. Repartiment de tasques individuals.
Temps de dedicació. 2h
TI. Construcció.
Temps de dedicació.3h

TG. Preparació material de representació del projecte escultòric. Plànols, 3D, fotomuntatge.
Temps de dedicació. 2h

6a Sessió
TG. Treball de construcció de l’element escultòric.
Temps de dedicació. 3h
TI. Treball de construcció. 3h
TG. Muntatge de la memòria gràfica del projecte. Preparació presentació.
Temps de dedicació. 2h
7a Sessió
Exposició i Presentació de l’element escultòric.
Temps de dedicació. 5 minuts per grup un total d’una hora.
Debat sobre els projectes.
Temps de dedicació. 1h.
Qüestionari sobre els projectes
30 min. individual.
Conclusions. 30 min.


TG. Informe de conclusions del projecte.
Enviament de la Memòria a través del campus virtual.
Qüestionari avaluació Grups de treball a través del Campus Virtual 20 minuts




Qualificacions.



Mètode d’avaluació.

Un 10% per realitzar les entregues a temps.
Un 60% del projecte:
10% el primer prototip. (nota de grup)
30% la versió final (nota de grup) Rúbrica
20% l’exercici individual final ( 0 si està malament, 5 si està bé i 10 si tots els del grup ho fan bé).
30% els coneixements bàsics. (qüestionari individual sobre el projecte i presentació grupal)


Rúbrica:


Criteris de qualitat d’avaluació del projecte Element escultòric per l’espai públic.


Nivell de qualitat

Criteri
Qualificació màxima
Meitat de la qualificació
insuficient

Projecte

(3 punts)

L’element escultòric és coherent pel que fa a la relació forma modular, la funció lúdica i participativa, i a la utilització de la tècnica i material adequats.
L’element escultòric falla en un dels tres punts a valorar
L’element escultòric falla en dos dels punts a tenir en compte.
Funcions addicionals
(2 punts)
L’element escultòric es relaciona amb l’entorn d’una manera coherent, fluida i interessant. Ha estat dissenyada tenint en compte els estàndards ergonòmics. S’utilitza per a la seva construcció nous materials i tècniques o materials tradicionals tot innovant en la seva utilització. Es fa una previsió de les necessitats tècniques fixació i transport.
L’element escultòric disposa d’un element narratiu, conceptual artístic. És una proposta creativa.

L’element escultòric es relaciona amb l’entorn d’una manera coherent. Utilitza materials habituals en l’espai públic. Es fa una previsió de les necessitats tècniques de fixació i transport. Li manca un element narratiu conceptual artístic. I és una proposta poc creativa. Si fos un col·lectiu o institució que vol instal·lar aquest element desitjaria una proposta més innovadora.
La proposta té mancances, l’element escultòric no es relaciona amb l’entorn d’una manera coherent i es percep el desinterès dels seus participants, ja que no es preocupa per detalls addicionals del projecte.

Forma

(1,5 punts)


L’element escultòric és una estructura modular, aquesta escultura s’articula d’una manera innovadora i creativa i té la capacitat d’adaptar-se a diferents espais i ubicacions, i a més té la capacitat d’ordenar i transformar l’entorn.
L’element escultòric és una estructura modular que té la capacitat d’adaptar-se a diversos espais.
L’element escultòric no és una estructura modular. O bé és una estructura modular que no té capacitat d’adaptació a diversos espais o entorns.
Material
(1,5 punts)
Els materials i la tècnica utilitzats d’una manera creativa, per a la construcció de l’element escultòric, responen a les necessitats formals i funcionals i són innovadors.
El material i la tècnica utilitzats de manera habitual, i tradicional per a la construcció de l’element escultòric, responen a les necessitats formals i funcionals
La tècnica i el material no responen a les necessitats formals ni funcionals.
Funció
(2 punts)
L’element escultòric compleix d’una manera innovadora una funció lúdica i participativa, i es relaciona amb l’entorn d’una manera creativa i fa una proposta conceptual, tot millorant l’experiència de l´espectador participant.

L’element escultòric fa una funció lúdica i participativa, es relaciona d’una manera correcta amb l’entorn.
L’element escultòric no compleix la funció lúdica i participativa i o no compleix l’adequació amb l’entorn.




































Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada