Reflexió sobre com aplicaré el taller de Lideratge i Comunicació impartit pel professor Ernesto Reyes.
La situació actual.
Imparteixo una assignatura al grau de Belles
Arts que s’anomena Iniciació als processos i projectes I en el primer
quadrimestre i II al segon.
És una assignatura de 18 crèdits compartida
entre les matèries de Dibuix, Pintura i Escultura. Tinc l’encàrrec de
desenvolupar la part d’Escultura cada dilluns de 8 a 11 del matí.
El primer dia de classe, que acostuma a ser la
primera del grau, explico a trets generals el funcionament de la facultat, els
departaments.
Presento l’assignatura i com es desenvoluparà,
quins són els objectius, quines seran les activitats d’aprenentatge que
realitzarem tant presencials com autònomes, també com seran avaluades, i els
explico l’estructura del campus virtual i com l’utilitzarem per comunicar-nos i
desenvolupar les tasques i projectes.
La
primera impressió compta molt! Gràcies al taller de lideratge i comunicació he
observat que puc fer canvis ja al primer dia!
Començar
per presentar-me, explicar qui sóc, que faig, i demanar-los que es presentin, i
quines són les seves expectatives. I així fer-me una idea de la “situació”.
Sovint
estic preocupada a fer-ho molt bé, vaig tan directa al gra que salto les
presentacions.
Comencem a fer la primera activitat, els
disposo en grups de cinc i els demano que individualment realitzin un tetraedre
mitjançant un full A4 i amb la tècnica d’origami, per tal que puguin
realitzar-lo els dono un full d’instruccions, amb tots els plecs a realitzar, i
després els encomano que facin un dibuix en perspectiva d’una estructura
modular generada a partir de tetraedres. Com que cada estudiant té un
tetraedre, els demano que combinant-los amb la resta del grup generin un
estructura “escultòrica” a través de mòduls tetraèdrics. Entre tots han de fer
una escultura modular amb paper. L’objectiu de l’activitat recau en observar
quines són les seves aptituds i destreses pel que fa a la matèria
tridimensional i quin nivell tenen a l’hora de representar un objecte
tridimensional. Alhora amb aquesta activitat trenquem el gel, ells es
relacionen, comenten amb els companys i jo procuro crear un clima obert i de distès
(no hem d’oblidar que és el primer dia), també em permet veure com es desenvolupa
el grup i observar la diversitat.
Tot i ser una activitat molt senzilla, em dóna
molta informació.
Aprofito per demanar que m’entreguin els
dibuixos a través del campus virtual per assegurar-me que tots hi tenen accés i
que saben com funciona.
La següent activitat que realitzem és teòrica,
sobre els sòlids platònics i treball tridimensional a través de línia. Després
de resoldre dubtes, presentem el primer projecte escultòric que hauran de
realitzar i quines seran les tasques a desenvolupar per la següent sessió. Han
de fer recerca, buscar exemples i fer esbossos, també han de preparar material
per poder treballar a l’aula a la següent sessió.
Al llarg del quadrimestre hi ha una pauta
d’activitats que es van entrellaçant, tot combinant en la mateixa sessió
activitats teòriques, activitats pràctiques de taller, i presentacions i debat.
A continuació podem veure un dels fulls d’activitat per a la realització
d’una escultura modular a través de línia.
Cada activitat d’aprenentatge a realitzar té
el seu full d’activitats, aquest és un
recordatori del que hem explicat a l’aula, inclou llista de materials, pla de
treball, i temporització.
En el desenvolupament del curs en cada bloc temàtic,
es va repetint el format consecutiu d’activitats teòriques i de treball
pràctic, una presentació i una avaluació de cada activitat. Utilitzar un format
unificat i unes directrius, permet que els estudiants se situïn i aprenguin
ràpidament el “com fer-ho” per centrar-se en els objectius d’aprenentatge en el
“què”. A cada activitat han de buscar referents, aprendre la tècnica i els materials
i desenvolupar la forma escultòrica. Cada activitat té una pauta d’actuació,
obtenció de coneixement i posada en pràctica d’aquests aprenentatges. Faig un seguiment individual, a través de
tutories, del desenvolupament de cada treball, han d’aprendre a treballar amb
materials i a desenvolupar-se en el llenguatge escultòric, a través de les
tutories els guio per anar avançant en el marc de cada projecte.
Cada avaluació i tutoria em permet observar
quina és la situació dels alumnes i del grup.
L’última activitat és un projecte aplicat a
una funció. Han de realitzar un trofeu escultòric, per un festival de
cinema. El format d’aquest projecte és
diferent, l’objectiu és aplicar tots els aprenentatges adquirits en les
activitats anteriors, és una situació real, no es tracta tant d’un exercici si no
d’un projecte que hauria de desenvolupar un escultor.
L’objectiu és donar solució al projecte
proposat. La durada d’aquesta activitat és més extensa, tenen més temps a l’hora
de desenvolupar el projecte que en la resta d’activitats, i la meva tasca en el
seguiment individual és més aviat resolució de dubtes o dissolució de
bloquejos. L’activitat és diferent, ja que no es planteja a través d’una pauta
tan dirigida com les anteriors activitats i es dóna llibertat a l’hora de
resoldre metodològicament el projecte, en la utilització dels materials i en la
generació de llenguatge escultòric.
Faig una activitat a classe per presentar el
projecte final on s’analitza i es reflexiona sobre el mètode de desenvolupament
de projectes de Bruno Munari “Com neixen els objectes”, perquè tinguin un
exemple o guia.
A millorar.
Em trobo en el primer quadrimestre que potser
hi ha un salt massa gran entre les primeres activitats pautadíssimes i l’últim
projecte on el plantejament és molt obert i alguns dels estudiants es perden o
es bloquegen.
No hi ha una adaptació gradual pel que fa a l’autonomia
dels estudiants en el transcurs de les activitats al llarg del quadrimestre
El taller de lideratge i comunicació m’ha fet
pensar que podia fer accions a diferents nivells per millorar el
desenvolupament i els resultats de l’assignatura i desenvolupar una adaptació
gradual respecte a l’autonomia que tenen els alumnes en la realització i el
procés de treball de les activitats. Des de les primeres activitats pautades
haig de crear mecanisme que em permetin saber les diferents situacions que es
creen a l’aula, com es desenvolupa el grup, i com cada un dels estudiants
evolucionen en el transcurs del quadrimestre. En certa manera això ja ho faig a
través de les tutories, les avaluacions i els debats a l’aula. D’altra banda
cal alinear amb l’estil de lideratge, i anar incrementant l’autonomia a mesura
que l’observació em constata que els estudiants ja estan a punt per avançar.
Solucions
Una solució seria fer canvis al disseny de les activitats del primer
quadrimestre, de manera que l’adquisició d’autonomia en les activitats també sigui
més progressiu, i no hi hagi un canvi tan brusc respecte a l’última activitat
El nou disseny d’activitat hauria de dotar
d’autonomia en un aspecte diferent a cada bloc temàtic, de manera que quan
arribi l’estudiant al projecte final sigui completament autònom per realitzar
el que se li proposa. Per exemple: si els objectius d’aprenentatge són forma
escultòrica, tècnica i materials i funció a més de treball creatiu. En les
activitats 3, 4 i 5 es potenciaria l’autonomia en un dels objectius de manera
acumulativa, per exemple activitat 3 l’autonomia de l’estudiant es centraria en
la forma escultòrica, en l’activitat 4 es centraria en la forma escultòrica i
en la tècnica i els materials, i així progressivament buscant que en el projecte final l’autonomia
com ho és ara, sigui completa.
Els estudiants agafen dreceres.
Al segon quadrimestre imparteixo l’assignatura IPPII continuació del primer quadrimestre ,
plantejo un procés de treball molt similar, ja que es realitzen activitats molt
pautades i al final de curs un projecte on han d’aplicar tots els conceptes
apresos. Val a dir que els continguts temàtics tenen a veure més amb el treball
conceptual de l’escultura i que això fa que les activitats tot i ser pautades
requereixen treball creatiu.
En aquest segon quadrimestre tot i que les
temàtiques de les activitats proposades solen tenir bona recepció per part dels
estudiants, escultura i moviment, objectes híbrids, extensions del cos,..., observo
en la seva actitud desmotivació i avorriment. Ja controlen “el com”, saben les
mecàniques de l’assignatura, i agafen “dreceres” i passen de puntetes en
l’adquisició dels objectius d’aprenentatge. Alhora la llibertat de l’últim projecte,
tot i plantejar-los un repte engrescador, es realitza al final de curs, van de
bòlit, de manera que la realització en un gran nombre de casos és superficial.
Fins ara he aplicat la mateixa estructura en
les activitats, tot i que els objectius d’aprenentatge són diferents, s’hi
desenvolupen continguts teòrics del llenguatge tridimensional, i se centren en
el desenvolupament de la creativitat i
la generació d’un llenguatge escultòric propi.
El taller de lideratge i comunicació, m’ha
portat a reflexionar en l’actitud dels estudiants a l’hora de realitzar les
tasques que els proposo, actuen segons els paràmetres donats, obeint les
directrius i sense saber exactament perquè ho fan. Per costum i sense saber els
objectius. Coneixen els paràmetres i el que es demana, i es limiten a seguir
les instruccions, quan justament del que es tracta és que desenvolupin un
treball creatiu. Sento d’alguna manera que els he pautat massa els treballs, i
els resulta molt còmode.
Per exemple, realitzem una activitat de
creació d’un objecte híbrid que es genera a partir de la unió de dos objectes. Es
tracta de descobrir les possibilitats expressives dels objectes, d’analitzar-ne
les funcions i fer associacions interessants, divertides i o poètiques.
A l’aula seguim la pauta habitual, teòrica
sobre el tema, presentar la proposta de l’activitat i projecte a desenvolupar. Fan
recerca d’exemples, esbossos, i realització de l’objecte híbrid.
Aquesta activitat sobretot la trobo
interessant per crear dinàmiques creatives, i desenvolupar associació de
formes, associació de funcions, associació d’idees. Sempre tinc la sensació que
els estudiants no aprofundeixen a causa de la manera que comunico i proposo
l’activitat i aquesta tan sols es queda en una fórmula o recepta.
Buscant la participació
Em cal donar pautes concretes però obertes de
l’activitat i a classe realitzar una activitat grupal per posar en pràctica
dinàmiques creatives a través de les quals calgui relacionar objectes i desxifrar
quines funcions en deriven, com un joc una mena de “cadàver exquisit d’objectes”. Les dinàmiques
compartides a l’hora de generar idees i els resultats d’aquesta activitat serviran
d’exemple per realitzar l’activitat
individual, el seu objecte híbrid.
Imaginant l’activitat:
Sessió 1, demanar que portin 3 objectes
trobats i brides, cinta adhesiva i cordes.
Sessió 2 creació de grups aleatoris de 5
estudiants, amb limitació de temps, han de generar 10 combinacions de com a
mínim 2 objectes. Fer una fotografia de cada combinació i compartir-ho al blog
de l’aula.
Triar les tres millors combinacions i fer una
exposició amb la resta del grup.
L’objectiu a part de descobrir les
possibilitats expressives dels objectes, combinar-ne les formes, la
funció, és aprendre dels companys, com
encaren un repte i com entre tots són capaços de generar idees molt
interessants.
(fent una mica de recerca he descobert
l’Illustrador Hanoch
Pavin que fa caricatures tot jugant amb objectes, divertidíssim!!!)
A través del joc i les dinàmiques creatives a la classe, busco
motivació, atenció, trencar amb el costum, l’avorriment i evitar dreceres,
convertir l’aula en un espai on els
mateixos estudiants generin propostes, aprenguin de manera activa i s’ho passin
bé.
Millorar la comunicació, i buscar el feedback constant.
A principis del segon quadrimestre també
hauria de passar un qüestionari, per detectar expectatives, noves propostes i analitzar si estan preparats
i motivats per a nous reptes així com detectar si la metodologia de
l’assignatura encaixa amb el grup i d’altra banda preparar activitats que
s’ajustin més a la situació real de la classe segons els resultats obtinguts.
Reptes i Objectius clars
El disseny i la preparació de rúbriques per
l’avaluació, permetrà tenir una base que els ajudarà a posar-se objectius i
saber cap on ha d’anar, a més de conèixer com seran avaluats, que a Belles Arts
sovint és un punt que els estudiants no tenen gaire clar, segurament per
problemes de comunicació, i els genera frustració.
L’última activitat d’aprenentatge en el segon
quadrimestre, és un projecte que té com a objectiu la creació d’un element
escultòric per a l’espai públic on també se’ls demana que les persones en pugui
participar i interactuar.
He vist que abans de realitzar la proposta
d’aquest projecte, he de saber si els estudiants estan preparats, si són
autònoms i tenen l’actitud, les eines i els coneixements necessaris per poder
desenvolupar un projecte d’aquest tipus.
Hem de fer un projecte (l’assignatura ho
demana) i hem de tractar el tema de l’espai públic, també aplicar tots els
coneixements adquirits al llarg del quadrimestre.
Normalment els estudiants estan preparats per
afrontar un projecte d’aquestes característiques, però aquest últim curs les
coses no han sortit com esperava. No he aconseguit motivar-los, excepte en
algun cas que el projecte realitzat per
l’estudiant ha estat excepcional. Segurament l’activitat se’ls ha fet una
muntanya. He pensat que una solució en aquesta situació, hagués estat fer el projecte en grup. Repartir les
tasques i entre tots assolir els reptes que es plantegen i fins hi tot, anar
més enllà de les perspectives individuals.
Un altre factor és la motivació, aquesta es
potenciaria proposant un projecte més
real, una meta comuna i un objectiu real, (com en l’especialitat de disseny de
producte seria el projecte Fixpert.org, creativitat per donar solucions a
necessitats reals) per exemple buscar una convocatòria d’escultura pública per
exemple, un concurs, una relació institucional externa, per tal de tenir una
motivació extra.
El meu estil de lideratge segons el test que
vam realitzar al taller es situava en PARTICIPAR, crec que seria el meu estil
natural. He observat que a l’hora d’afrontar els grups de primer l’estil que
adopto és DICTAR, i això porta conseqüències, evidentment, al principi són
necessàries les pautes per generar la dinàmica de l’assignatura però a mesura
que avança el curs cal fer una evolució a un estil de CONVÈNCER, i acompanyar
l’alumnat més que donar indicacions i ordres a seguir. Suposo que per un
dèficit en la comunicació evito aquest estat de lideratge i tinc pressa per
situar-me en el meu estil natural Participar. Em cal una actitud d’escolta més
activa, observar els canvis, adaptar-me a la situació, reconèixer que els
estudiants avancen i que van adquirint més autonomia, per al final poder DELEGAR
completament i que ells siguin els protagonistes dels seus projectes i el seu
aprenentatge. Suposo que aquest serà el moment en el qual podré gaudir amb ells
del resultat de tot plegat.
Aquest treball no presencial, ha resultat ser
un tancament de l’assignatura, una reflexió de tot el que ha anat passant al
llarg del curs, una observació. Ha
suposat veure la necessitat de fer més activitats d’aprenentatge actiu en el
treball a l’aula, i m’ha fet veure que generar un diàleg constant amb els estudiants
i millorar la comunicació, m’ajudarà a ser conscient de la situació de l’aula i
a tenir informació per aplicar un estil o altre de lideratge.
Ha estat una revelació la idea de drecera (atajo) que prenen els
estudiants, quan no estan motivats o bé ja saben les mecàniques de
l’assignatura i és prescindible el que es genera a classe. Crec que fins hi tot
em vaig posar vermella al taller al descobrir que els meus estudiants ho
practiquen al segon quadrimestre. Em cal generar activitats a l’aula més estimulants,
perquè trobin la necessitat i el plaer de participar, i tinguin ganes de ser
cada dilluns a les 8 del matí a classe!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada