L’Assignatura d’actituds
interdisciplinàries és una matèria obligatòria del grau de Belles Arts. Que
s’imparteix des del curs 1997/1998
Té una mitjana anual de
230 matriculats distribuïts en 8 grups, 4 grups en la franja horària de matins
i 4 grups en la franja horària de tardes.
L’assignatura està
coordinada pel Dr. Albert Valera que imparteix l’assignatura, juntament amb l’equip conformat per els
doctors , Àngels Viladomiu i Salvador Juanpere i les professores Pilar Algarill
i Gemma Farran.
És una assignatura de 6
crèdits ECTS (150 hores) que es desenvolupa, segons el pla docent del curs
2016/2017, dins del primer quadrimestre del quart curs de Belles Arts.
En un període de 16
setmanes en les quals es realitzen 60 hores de treball presencial, repartit en 10
hores d’activitats teòriques i 50 hores de taller experimental, també es
realitzen 2 hores de tutoria, i 88 hores de treball autònom.
Les hores de dedicació
es repeteixen en una sessió de quatre hores per setmana, i habitualment
repartida en dues hores de teoria i dues hores de treball experimental.
Espai co-working facultat d'economia UB. Espai de treball de l'assignatura d'Actituds Interdisciplinàries del grup B4. |
Dedicació:
Activitats
|
Hores
|
Presencials
|
60 h.
|
Teoria
|
10 h.
|
Taller experimental
|
50 h.
|
Treball tutelat/dirigit
|
2 h.
|
Aprenentatge autònom
|
88 h.
|
Competències:
Les competències
recollides en el pla docent de l’assignatura són les següents:
Transversals comunes de la UB
- Capacitat d'aprenentatge i responsabilitat (capacitat d'anàlisi, de
síntesi, de visions globals i
d'aplicació dels coneixements a la
pràctica / capacitat de prendre decisions i d'adaptació a noves
situacions).
- Treball en equip (capacitat de col·laborar amb els altres i de contribuir a
un projecte comú /
capacitat de col·laborar en equips
interdisciplinaris i en equips multiculturals).
Transversals de la titulació
- Capacitat per formular judicis independents i articular arguments.
Específiques de la titulació
- Coneixement dels processos multidisciplinaris aplicables a projectes
artístics.
- Coneixement del pensament dels artistes mitjançant les obres i els textos,
i capacitat de
comprendre i valorar discursos
artístics en relació amb la mateixa obra.
- Capacitat per identificar i entendre les problemàtiques contemporànies de
les arts visuals.
Objectius d’aprenentatge:
L’assignatura d'Actituds interdisciplinàries, té com a objectius d’aprenentatge impulsar la reflexió sobre l’art contemporani i les
seves interaccions amb altres disciplines, per tal de materialitzar-les en
diferents pràctiques artístiques, en l’àmbit de l’escultura i la instal·lació
artística.
L’assignatura comprèn
als diferents objectius referits a:
Generals:
• Conèixer els mecanismes de la creació plàstica tridimensional vinculada a
la pràctica de la
instal·lació: concebre, projectar i realitzar per a un espai concret.
• Impulsar una reflexió sobre l’escultura, les seves relacions i
interaccions amb altres disciplines i
materialitzar-les en diferents pràctiques artístiques.
Específics:
• Les tangències d’aquests objectius generals respecte de les
formalitzacions pròpies dels
comportaments escultòrics.
Transversals:
• Les vinculacions i extensions d’aquests comportaments artístics respecte
d’àrees del
coneixement i de la cultura que li són alienes.
• Interrelacionar-se amb altres disciplines. Aplicar de manera conceptual i
pràctica els
coneixements adquirits.(referits als coneixements)
Continguts curriculars
Els objectius
d’aprenentatge es desenvolupen a través de tres grans blocs temàtics teòrics, i
del taller experimental.
1.
Actituds
interdisciplinàries: llenguatges.
En aquest bloc temàtic s’aprofundeix en
el coneixement sobre pràctiques artístiques vinculades a altres disciplines.
Art i ecologia, Art i política, art i arquitectura, art i literatura, etc.
2.
Espai i
comportaments artístics
A grans trets en aquest bloc temàtic
s’analitzen els diferents espais que poden acollir la pràctica artística. Espai
expositiu, Espai públic, Espais prohibits, Espais de treball, Espais virtuals,
en xarxa, etc
3.
Instal·lacions:
lectura d’espais.
L’objectiu d’aquest bloc temàtic és l’anàlisi
i la lectura de treballs artístics vinculats a l’escultura i la instal·lació artística.
Taller experimental.
El taller es desenvolupa tot realitzant un projecte d'instal·lació
artística en relació a una altra disciplina treballada en el marc dels blocs
temàtics i proposada per l’equip de professors, que alhora té vinculació amb un
espai específic ( expositiu, espai públic, espai de treball, etc).
Metodologia
La metodologia de l'ensenyament i l'aprenentatge es vincula a les modalitats organitzatives següents :
• Classes magistrals.
• Seminaris i classes expositives organitzades pel professorat per introduir instruments, llenguatges i conceptes propis de la pràctica artística contemporània.
• Pràctiques experimentals dirigides a l'aplicació dels coneixements i habilitats en el context de la pràctica artística.
• Debats dirigits a promoure l'expressió i comprensió oral dels processos d'experimentació
Avaluació.
Segons explica el pla docent, s'aplica el sistema d'avaluació continuada, que inclou cada una de les activitats formatives realitzades per l'estudiant i la seva participació en les diferents activitats programades.
Els instruments d'avaluació es basen en l'observació i el control del procés de canvis produït en els treballs de l'estudiant i el seu desenvolupament creatiu. Fase inicial mitjançant una anàlisi del punt de partida de l'estudiant, Segona Fase on es realitza el seguiment del procés de treball de l'estudiant, mitjançant una tutoria i la presentació del preprojecte d'instal·lació artística. Una Tercera fase o Fase final on s'avalua els èxits de l'estudiant mitjançant el dossier del projecte i la instal·lació artística final.
En el pla docent també s'apunta que l'avaluació té lloc en relació amb els objectius aprenentatge, el grau d'assoliment respecte a l'elaboració i seguiment del projecte. I també s'especifica que els criteris d'avaluació s'apliquen per a cada tipus d'activitat: pel que fa al nivell d'adequació als objectius de cada projecte específic i en relació amb les referències proporcionades en l'àmbit teòric i a la capacitat de maduració, identitat i desenvolupament d'un llenguatge personal.
Treballs que es demanen per a l'avaluació.
1. Preprojecte d'una instal·lació artística per un espai específic.
2. Memòria del projecte de la instal·lació artística.
3. Realització de la Instal·lació artística.
La metodologia de l'ensenyament i l'aprenentatge es vincula a les modalitats organitzatives següents :
• Classes magistrals.
• Seminaris i classes expositives organitzades pel professorat per introduir instruments, llenguatges i conceptes propis de la pràctica artística contemporània.
• Pràctiques experimentals dirigides a l'aplicació dels coneixements i habilitats en el context de la pràctica artística.
• Debats dirigits a promoure l'expressió i comprensió oral dels processos d'experimentació
Avaluació.
Segons explica el pla docent, s'aplica el sistema d'avaluació continuada, que inclou cada una de les activitats formatives realitzades per l'estudiant i la seva participació en les diferents activitats programades.
Els instruments d'avaluació es basen en l'observació i el control del procés de canvis produït en els treballs de l'estudiant i el seu desenvolupament creatiu. Fase inicial mitjançant una anàlisi del punt de partida de l'estudiant, Segona Fase on es realitza el seguiment del procés de treball de l'estudiant, mitjançant una tutoria i la presentació del preprojecte d'instal·lació artística. Una Tercera fase o Fase final on s'avalua els èxits de l'estudiant mitjançant el dossier del projecte i la instal·lació artística final.
En el pla docent també s'apunta que l'avaluació té lloc en relació amb els objectius aprenentatge, el grau d'assoliment respecte a l'elaboració i seguiment del projecte. I també s'especifica que els criteris d'avaluació s'apliquen per a cada tipus d'activitat: pel que fa al nivell d'adequació als objectius de cada projecte específic i en relació amb les referències proporcionades en l'àmbit teòric i a la capacitat de maduració, identitat i desenvolupament d'un llenguatge personal.
Treballs que es demanen per a l'avaluació.
1. Preprojecte d'una instal·lació artística per un espai específic.
2. Memòria del projecte de la instal·lació artística.
3. Realització de la Instal·lació artística.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada